close
  • zondag 22 september
Zorg en Zekerheid

Zo trap je niet in die onzin als je wilt afvallen

Zo trap je niet in die onzin als je wilt afvallen

Iedereen kent wel iemand die te dik is of je kampt zelf met overgewicht. Immers; de helft van alle Nederlanders boven de twintig jaar is te dik, zo bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen week. En obesitas, ernstig overgewicht, komt vooral veel voor bij mensen tussen de 65 en 75 jaar. Aan die cijfers heb je echter niets als je wilt afvallen. Wat helpt wel? Een aantal ‘trap er niet in-tips’ eerlijk op een rij. 

Houd je aan de rode draad

Wie wil afvallen, neemt een dappere beslissing, want we weten allemaal dat het niet gemakkelijk is. Veelal gaat het om een gedragsverandering en dat is de moeilijkste van alle veranderingen. Daarom moet je er echt achter staan en een goed plan hebben. Een rode draad waar je je aan houdt of in ieder geval na een uitstapje snel weer naar kan terugkeren. Heb je die rode draad voor jezelf niet en doe je maar wat, dan is het eind al snel zoek. 

Niet niet eten

Natuurlijk, minder eten zet zoden aan de dijk. Maar te weinig eten werkt averechts. Dan zegt je lichaam: stop!, en gaat reserves opbouwen. Als je dan na een tijd weinig eten weer normaal gaat eten, zitten de kilo’s er zo weer aan. Het bekende jojo-effect. 

Niet fanatiek sporten

Het klinkt simpel: als je meer calorieën verbruikt dan je inneemt, val je af. Dus is bewegen een goeie manier om calorieën te verbranden. Bovendien is het voor veel meer zaken heel gezond, maar dat weten we best wel. Waarom we die stap dan zo lastig maken? Ben je bang dat je fanatiek moet gaan sporten, terwijl je daar echt helemaal geen affiniteit mee hebt? Heel hard sporten hoeft echt niet, dagelijks een stuk fietsen of wandelen kan al heel goed werken. Dus wees daar relaxed over. 

Eet vet

Laat niet ineens alle vet uit je eetpatroon weg. Klinkt tegenstrijdig, maar goede (onverzadigde) vetten zijn nodig om je lijf lekker te laten werken. Vet uit koek en snoep bedoelen we hier natuurlijk niet. Wel de vetten uit noten of vis. 

Drink en drink niet

Drink water, daarmee houd je je vochtbalans goed op peil en het werkt goed voor de stoelgang. Drink echter niet (te veel) alcohol. Daarin zitten namelijk nogal wat calorieën en het wekt de eetlust op. 

Ga niet op dieet

Nog zo’n vreemde uitspraak, maar het lijkt wel te werken. Diëten zoals het crashdieet zijn niet echt gezond. Je neemt dan zo weinig calorieën tot je dat je daarmee ook maar weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Zie ook bij het eerdergenoemde ‘niet niet eten’, wat het jojo-effect tot gevolg heeft. En diëten die een bepaald middel voorschrijven waardoor je zou afvallen, geloof dat nou niet. En trap ook niet in diëten die slechts één productgroep aanwijzen als dé manier om af te vallen, zoals het brooddieet of soepdieet. Veel te eenzijdig en je houdt het niet vol. 

Anti pasta is onzin

Geen pasta meer eten, geen aardappels meer. Dat je dan af zou vallen is gewoon niet waar. Je wordt van pasta of aardappels an sich niet dik. Wel van de pastasaus en de jus. In aardappels zitten gewoon heel veel goeie vitaminen. Eet ze anders. Dat wel. 

Minder ruimte in de maag

Een maagverkleining kan bij ernstig overgewicht een oplossing bieden. Ook dan is er een ander eetpatroon van belang en moet je je aanpassen. Daar schreven we uitgebreid over in een eerder artikel.

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook