close
  • vrijdag 19 oktober
Vakantie en reizen

7 tips om extra vakantiekilo’s te voorkomen

7 tips om extra vakantiekilo’s te voorkomen

Uit onderzoek van Zoover blijkt dat 47 procent van de Nederlanders een paar kilo zwaarder is na de vakantie. Dat verbaast ons niets, die zitten er zo aan.

Een wijntje hier, een ijsje daar, lekker luieren bij het zwembad met een cocktail, kortom vakantie! Maar als je dan bij thuiskomst op de weegschaal gaat staan, zijn die kilootjes toch vervelend. Daarom hebben wij een aantal tips voor je om aankomen tijden de vakantie te voorkomen.

Blijf actief

Het ligt voor de hand, maar blijf actief tijdens je vakantie. Dat geeft veel meer voldoening dan een hele dag op het strand liggen of op je resort rondhangen. Ga lekker wandelen of fietsen en verken de omgeving. Bezoek je een stad? Pak niet meteen de bus. Lopend zie je veel meer. Door actief te blijven ga je de strijd aan met die extra calorieën en je blijft er ook nog fit bij. Een win-win situatie.

Neem een goed ontbijt

Verwen jezelf met een goed ontbijt. Haal lekkere verse broodjes bij de bakker en beleg ze met zalm, roomkaas of iets anders. Waarom een stevig ontbijt? Dan heb je minder snel de neiging om ‘s middags te snoepen. Maar het is natuurlijk vakantie. Dus hou je van lekker lang uitslapen? Maak er dan een brunch van.

Ga niet elke dag los

Vakantie is er om uit te rusten en lekker te genieten. Logisch dat je je af en toe helemaal te buiten gaat aan eten. Probeer dit echter wel te beperken. Pas op voor het ‘ach wat maakt het uit’ gevoel. Doe het op een aantal dagen rustig aan. Niet teveel vet, suiker en drink genoeg water. Kies je telkens voor frisdrank, dan krijg je veel extra calorieën binnen. Eet eens wat meer groente en fruit in plaats van vlees.

Maak een strandwandeling

Het is natuurlijk heel verleidelijk om lekker te relaxen in een strandstoel, maar er is zoveel meer te doen op een strand. Ga zwemmen, wandelen of een stukje hardlopen. Of speel fanatiek een potje badminton of beachvolleybal. Wedden dat je die extra calorieën van de barbecue van de avond daarvoor zo weer kwijt bent?

Weersta verleidingen

Een lekker stukje kaas, chips, nootjes. Staat het eenmaal voor je neus, dan moet je van goede huize komen om het niet op te eten. Het is een stuk gemakkelijker om er niet mee geconfronteerd te worden. Koop het dus niet. En doe geen boodschappen als je trek hebt.

Wees matig

Genieten hoort bij de vakantie. De kunst is om het met mate te doen. Eet bijvoorbeeld een ijsje, maar niet meer dan één keer per dag. Kies bij het uit eten gaan voor een nagerecht of een voorgerecht, maar niet allebei. Beperk je alcoholinname. Alcoholische dranken bevatten best veel calorieën en bovendien krijg je extra zin in eten. Neem je een wijntje? Vraag er dan meteen een glas water bij.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook