close
  • zondag 29 maart
Werk en opleiding

Schrijf jij nog wel eens met de hand?

Schrijf jij nog wel eens met de hand?

Vroeger op school hadden we een meester die prachtig kon schrijven. Met zijn rug naar de klas stond hij geconcentreerd te zwoegen op iedere letter terwijl het krijtje over het bord kraste. Wij vonden het prima, want het duurde best lang voordat hij klaar was. Als hij zich dan eindelijk omdraaide, stond de lesstof in sierlijke letters voor ons in wit op zwart. Leuk om naar te kijken en belangrijker, heel goed te lezen. Zijn bladzijde in het poëziealbum is met recht het allermooist geschreven. 

‘Je hoofd wordt een trage computer als je niet genoeg schrijft’, kopte de NOS vanmorgen. Het is vandaag Internationale Dag van het Handschrift. Schrijven met de hand wordt tegenwoordig steeds minder gedaan. Voor de jongere generatie is schrijven een synoniem voor op een toetsenbord tikken. Steeds meer scholen geven iPad-onderwijs en ook buiten school schrijven we veel minder. Het boodschappenlijstje kan in de telefoon bij Notities, een kaartje verstuur je net zo makkelijk online en wie schrijft er nog regelmatig een handgeschreven brief? Alles wat gedeeld moet worden is al via social media, Whatsapp of mail gecommuniceerd. Dat is de moderne tijd en is dat dan zo erg?

Er zitten een paar voordelen aan schrijven met de hand. Omdat je wat je geschreven hebt niet zomaar even met de backspace-toets kunt weghalen en Tipp-Ex vaak geknoei oplevert, moet je van tevoren goed nadenken over wat je gaat opschrijven. Daarnaast is schrijven belangrijk voor de motoriek en de creatieve ontwikkeling. En door te schrijven worden er in je hersenen verbindingen gelegd tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Uit onderzoek is gebleken dat studenten die notities met de hand maakten de informatie beter konden onthouden dan studenten die het typten. Als je heel snel typt verwerken je hersenen de info niet echt. Als je schrijft, maak je een motorisch geheugenspoor.

Schrijven weer een verplicht vak op school?

Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Het Platform Handschriftontwikkeling pleit er dan ook voor dat schrijven een verplicht apart vak op school wordt, maar de Tweede Kamer voelt daar weinig voor. Veel politici vinden dat dat aan de scholen zelf is.

Poeziealbum

 

bron: NOS en AD

Geschreven door: Boukje Wiersma

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook