Heineken lanceert eindelijk eigen alcoholvrij bier

Decennia deinsde Heineken er voor terug: alcoholvrij bier. Maar vanochtend heeft de brouwer dan toch Heineken 0.0 gelanceerd. Nederland heeft daarbij de primeur, vanaf april volgt de wereldwijde uitrol, 0.0 komt dit jaar in ieder geval naar 15 landen.

Het alcoholloze pijpje is komende dinsdag 7 maart al verkrijgbaar in de super. Kroegen, restaurants en andere horeca-gelegenheden volgen snel, belooft Heineken. ,,Vrijwel alle Heineken-kroegen gaan het schenken,” zegt Jetske Freeve, marketingmanagers van Heineken.

Een sixpack van 0,25cl flesjes gaat 3,49 euro kosten, een pak met 6 blikjes 4,29. Voor het alcoholvrije bier stapt de brouwer af van het bekende groen, Heineken 0.0 is blauw, de kleur van de categorie alcoholvrij.

De brouwer is niet over één nacht ijs gegaan. ,,Na ruim twee jaar onderzoek en gebruik van de allernieuwste bouwtechniek en denken we het optimale recept gecreëerd te hebben,” zegt meesterbrouwer Willem van Waesberghe. ,,Om het beste resultaat te bereiken liet Heineken teams uit drie landen, waarvan een uit Nederland, tegen elkaar op brouwen. Als een wedstrijd. Alleen deelden we de resultaten met elkaar. Zo leerden we van elkaar en werd het recept steeds beter.”

Alcoholvrij bier ligt gevoelig bij Heerlijk Helder. Het Buckler-fiasco ligt vers in het geheugen. Dat alcoholarme biertje boekte eind jaren tachtig aanvankelijk succes, tot cabaretier Youp van ’t Hek er in zijn oudejaarsconference in 1989 gehakt van maakte. Dat is de populaire lezing. De andere, waarschijnlijk accuratere versie is dat Bavaria een betere variant maakte, die consumenten lekkerder vonden en Buckeler uit de markt drukte. Die brouwer boekt er nog steeds veel succes mee.

Andere tijden
De tijden zijn dan ook veranderd: drinken onder de 18 is verboden, met een glas op achter het stuur niet cool. Wellness is in.Het bestellen van een alcoholvrij biertje is inmiddels volledig geaccepteerd.

Dat ziet Heineken ook.,,Gezondheid, welzijn en balans worden steeds belangrijker”, weet Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken Nederland.,,We zien dan ook potentiële de markt voor een goed smakend alcoholvrij bier.”

De cijfers laten het zien: afgelopen jaar steeg de consumptie van alcoholvrij bier met 18 procent, blijkt uit recente cijfers van de Nederlandse Brouwers. Sinds 2010 verdriedubbelde de consumptie ruimschoots tot bijna 400.000 hectoliter per jaar.

Desalniettemin heeft Heineken lang gewacht. In de VS biedt de brouwer weliswaar Heineken Light aan (3.3 procent alcohol), ook is er Amstel 0.0. Maar echt alcoholvrij bier onder het eigen Heineken-label was er nooit. Godfather en voormalige baas Freddy Heineken zag er niets in. Hij wilde niet morrelen aan het premium merk. Huidig topman Jean-Francois van Boxmeer is veel pragmatischer.

Vandaar nu toch de omslag. ,,We weten dat de smaak van alcoholvrij soms een barriere voor consumenten is geweest om hiervoor te kiezen “, stelt marketingmanager Freeve.

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top