Geniet mee met geweldige reis van winnaars camperactie

‘Een camper voor een week’. Onlangs gaf 50 plus er weer eentje weg. De gelukkige winnaar Frans Zeelen mocht dit keer ‘on the road’. Enthousiast schreef hij voor ons een reisverslag. Samen met Monique reisde hij in oktober door Normandië en Bretagne. Lees en bekijk hier de foto’s!

Vrijdag 19-10-2018

“Vandaag hebben we de camper opgehaald in Nijkerk. Alex van Como Campers gaf ons een uitgebreide uitleg over de camper. Om 13:00 uur vertrekken Monique en ik (Frans) vanuit Sivolde voor een weekje Normandië en Bretagne. Vijf uur later en 250 kilometer verderop belanden we in Kortrijk (België). Daar bemachtigen we een mooi plekje, vlakbij het water, met uitzicht op de kerktoren van Kortrijk. We drinken een goed glas rode wijn en verheugen ons op de week die komen gaat. A demain!

Zaterdag 20-10-2018

In alle rust worden we wakker op de parkeerplaats Broelplaats. Het valt ons op wat een leuk stadje Kortrijk eigenlijk is. Normaliter rijden we er hard voorbij op onze reizen naar Zuid-Frankrijk of Spanje. Het begijnenhofje, de mooie gerenoveerde torens, het plein op de Broelplaats, het centrum met zijn terrassen, kortom: een aanrader. We ontbijten in de stad en verlaten daarna Kortrijk. Op naar de kust!

We beginnen onze kusttocht in Boulonge sur mer om vervolgens via de D940 af te zakken met als einddoel voor vandaag: Le Treport. Rond 15:30 uur stoppen we nog even in Le Crotoy, want dat schijnt een mooi vissersplaatsje te zijn. Dat is te merken. Veel vijftigplussers hebben zich hier verzameld. We tellen minstens negentig campers op een plek waar er tachtig kunnen staan.

Daarom pakken we onze biezen en rijden door naar Le Treport. In Le Treport is het ook bijna vol, maar wel minder massaal. Het uitzicht op de hoogste krijtrotsen van Europa is adembenemend mooi. We genieten erg van dit leuke en oude stadje.

Zondag 21-10-2018

Rond 10:00 verlaten we deze schitterende plek. Via mooie D en C wegen kronkelen we langs de kust en genieten van de vergezichten over zee en het Normandische land. We belandden in Dieppe waar we ontbijten. Een mooi stadje met een burcht, leuke straatjes, een kathedraal en een idyllische haven. De monumenten in Dieppe doen je herinneren aan de gruwelijkheden die in 1942 plaatsvonden. Hierbij zijn veel soldaten gesneuveld. Vreselijk moet het geweest zijn.

We verlaten Dieppe en tuffen langs de kustwegen richting het eindpunt van vandaag: Yport. Ons is aangeraden camping ‘rivage’ op te zoeken. Je schijnt daar een prachtig uitzicht te hebben op de krijtrotsen van Fremont en Yport zelf. Niets is daarvan gelogen. Het is werkelijk schitterend!

De ondergaande zon maakt alles nog mooier. Onze i-phones draaien overuren wat betreft het maken van foto’s. ’s Avonds hang ik slingers en ballonnen op die ik heb meegenomen. Waarom? Vandaag zijn we samen 100 geworden! Een feestje waard en daarom is er champagne!

Maandag 22-10-2018

Duwt er iemand tegen de camper aan? Zodra we de deur open doen vliegt de was ons in ons gezicht, wat een wind! We toeren door richting Honfleur. Via een machtige brug over de Seine bereiken we het knusse havendorpje Honfleur. De camper zetten we een eindje buiten het dorp en fietsen naar het haventje. Ongeveer vijfentwintig jaar geleden ben ik hier ook geweest. Nog steeds zitten er lachende peuters op het draaimolentje uit 1903. We kuieren wat, eten lekker en bezoeken de mooie houten ‘vikingkerk’.

Daarna gaan we richting Caen en de stranden waar ooit vele jongemannen hebben gestreden voor onze vrijheid. We parkeren de camper bij Arromanches-les-Bains met een prachtig uitzicht op zee. Ook zien we de vele ‘caissons’ die achtergelaten zijn in zee. Dat zijn betonnen ‘balken’ die aan elkaar gelegd een haven vormden voor schepen die aan konden leggen en er zodoende bevoorrading kon plaatsvinden. Onze parkeerplaats is vlakbij een museum waar een 360 graden film wordt getoond over de landing op de stranden. Morgen gaan we die bekijken!

Dinsdag 23-10-2018

Na het ontbijt wandelen we naar de plek waar de film over D-day wordt getoond. Indrukwekkend en confronterend! De volgende kilometers richting Omaha Beach zijn we dan ook een beetje stil. Allebei met onze eigen gedachten. Omaha Beach en het memorial van de Amerikanen is eveneens indrukwekkend. Een prachtig eerbetoon aan alle gevallen soldaten. Behoorlijk onder de indruk drinken we daarna een kopje koffie en verlaten via de N13-N174 deze bijzondere omgeving.

We koersen richting Mont Saint Michel. Het blijft bijzonder als je dit bouwwerk aanschouwt vanuit de verte. Wat is dit toch een geweldige tocht! Wat een leuke prijs! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. We parkeren de camper en fietsen naar de Abdij. Bij terugkomst genieten we van een enorme vuurrode/roze lucht. We hebben mazzel met het weer deze week.

Woensdag 24-10-2018

Vanochtend worden we wakker met volle zon en 17 graden. Net zomervakantie! We ontbijten en vertrekken richting Cancale. De plek waar je fruit du mer en oesters moet gaan eten. We rijden via de ‘route de la baie’. In Cancale wandelen we vanuit het centrum richting de haven. Daar zijn ze oesters aan het bewerken en op muurtjes worden ze, direct vanuit zee, verkocht.

We lopen terug naar de camper en vervolgens onze route. Rond een uur of twee bereiken we St. Coulomb. Na de lunch rijden we door naar Cap Frehel. Daar treffen we een prachtig uitzicht over de Atlantische oceaan aan. Je voelt dat hier in het verleden vele kapers zijn geweest. Ruwe kust voor ruwe bolsters. We besluiten om terug te rijden naar Cancale om daar te overnachten. We staan daar op een mooie camperplaats vijfhonderd meter van het dorpje af. We eten fruit du mer en drinken er een lekkere witte Bourgonje erbij. We wandelen terug naar ons rijdende ’tiny house’ en vallen heerlijk in slaap.

Donderdag 25-10-2018

We besluiten richting het Noorden te gaan. Na het ontbijt rijden we richting Dinan. Is dat Noordelijk? Wij vinden van wel. In dit middeleeuws plaatsje hebben we koffie gedronken, de markt bezocht en boodschappen gedaan. Daarna zijn we onze route vervolgd richting Amiens.

Na een half uurtje zien we Brest op de borden staan. We zijn keihard de verkeerde kant opgereden. We draaien om met nog vele kilometers voor de boeg. Amiens halen we dus niet. Tot overmaat van ramp krijgen we een dikke kei of iets wat daar op lijkt op de voorruit. Een flinke ster en barst is het gevolg. Ai, daar gaat ons eigen risico. Enigszins geprikkeld rijden we door. We merken dat we beter kunnen stoppen. We rijden weer naar Honfleur om daar op de mooie camperplaats aan het water te overnachten. Slapen en morgen door naar Doornik of Tournay zoals de Fransen zeggen.

Vrijdag 26-10-2018

We maken ons klaar voor de tocht naar Doornik. We kiezen deze keer de snelweg. Met een korte tussenstop rijden we in een ruk door naar Tournay. We installeren ons op een camping net buiten de stad en fietsen vervolgens naar het centrum. Daar aangekomen begint het een beetje te regenen. Dat beetje gaat al snel over in een enorme hoosbui! Deert ons niet, want wij zitten lekker aan een Belgisch biertje in een leuke kroeg.

Het volgende kroegje is nog leuker en ongelooflijk oud. Het is net of heeft de tijd stil gestaan in ‘Les Amis Reunies’. Een aanrader als je in Doornik bent. Doornik heeft het nog niet helemaal, maar je merkt aan alles dat deze twee na oudste stad van België er alles aan doet om weer de charme van weleer te krijgen. Voldaan fietsen we terug naar de camper en nemen nog een afzakkertje. Wetende dat dit de laatste avond van deze mooie reis is. Morgen moeten we de geweldige Adria Matrix 680 sl weer inleveren bij Como in Nijkerk.

Zaterdag 27-10-2018

Het einde van de reis is in zicht. We kiezen de snelweg richting Brussel, Antwerpen, Breda, Utrecht en komen rond 13.30 uur in Nijkerk aan. Het doet wel een beetje pijn om afscheid te nemen van 2500 kilometer lang ‘ons huisje voor een week’. We hebben erg genoten en veel plezier gehad van de camper. Wat een geweldige prijs! Ontzettend bedankt 50+ en Alex van Como Campers! Terugkijkend op een prachtige week rijden we voldaan terug naar huis. A revoir et a bien tot!

Deel dit artikel

Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!