Betaalautomaten moeten gebruiksvriendelijker

Betalen met een betaalpas is lang niet voor iedereen eenvoudig. Ouderen vinden vooral betaalautomaten soms lastig te bedienen. Daarom steunt de KBO het Europese platform Pay-Able dat betaalautomaten voor iedereen gebruiksvriendelijk wil maken.

Vooral voor blinden en slechtzienden, maar ook voor ouderen en laaggeletterden, is het vaak lastig om met de betaalpas te betalen.

Door de betaalautomaat gebruiksvriendelijker en eenvoudiger te maken, wordt het voor iedereen gemakkelijk om elektronisch te betalen. Denk hierbij aan een beter leesbaar scherm, geluidssignalen en een vaste indeling van de toetsen. Om dit te bevorderen, lanceerde het Europees Parlement het platform Pay-Able.

Europese landen bundelen samen hun invloed om te zorgen dat betaalautomaten voor alle gebruikers begrijpelijk en toegankelijk zijn. Aanpassing van wet- en regelgeving is nodig. De KBO wil daarom in een Europees wetsvoorstel voor toegankelijkheid ‘gebruiksvriendelijke betaalautomaten’ laten opnemen.

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top